داخل كردن
حجر اسماعيل در طواف: بنابر اين، چنانچه در بعضى دورها از روى اشتباه وارد حجر
اسماعيل(حجر اسماعيل) شود، در اينكه اصل طواف باطل مىشود يا تنها همان دور كه
بايد از حجر الاسود آن را از سر بگيرد، اختلاف است.[30]
بودن طواف
بين كعبه و مقام ابراهيم: به قول مشهور طواف بايد در حدّ فاصل كعبه و مقام
ابراهيم( مقام ابراهيم) انجام گيرد؛[31] ليكن جمع كثيرى از معاصران، طواف بين ركن و
مقام را واجب ندانسته؛ بلكه آن را افضل دانستهاند.[32]
بنابر قول
مشهور كه بايد طواف بين كعبه و مقام باشد، اين فاصله بايد در چهار طرف رعايت گردد؛
ليكن در سمت حجر اسماعيل در اينكه اين فاصله از ديوار كعبه محاسبه مىشود يا از
بيرون ديوار حِجر، اختلاف است.[33]
هفت دور
بودن طواف: طواف بايد هفت دور باشد نه بيشتر و نه كمتر.[34] اگر طواف كننده از روى
سهو بر طواف بيفزايد و كمتر از يك دور باشد، بنابر قول مشهور، زياده را رها مىكند
و طوافش صحيح است؛ اما اگر يك دور يا بيشتر باشد، بنابر قول مشهور، با آن زايد يك
طواف كامل انجام مىدهد، سپس دو ركعت نماز طواف واجب مىخواند و سعى را به جا
مىآورد و در پايان دو ركعت نماز طواف مستحب مىخواند. در اينكه اكمال طواف دوم
مستحب است يا واجب، اختلاف است.[35]
خارج بودن
طواف كننده از كعبه و آنچه از كعبه به شمار مىرود: بنابر اين، پيش آمدگى اطراف
كعبه كه به آن شاذروان(شاذروان) گويند، جزء كعبه است و طواف كننده بايد آن را داخل
طواف خود قرار دهد و چنانچه روى آن يا ديوارِ حجر طواف كند، طوافش باطل است.[36]
احكام طواف
طواف با اراده
و اختيار: طواف كننده بايد با اراده و اختيار خود طواف كند. بنابر اين، چنانچه بر
اثر فزونى و تراكم جمعيت، او را بى اختيار ببرند طوافش صحيح نيست و بايد آن مقدار
را جبران كند؛37