responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 182
از احكام مرتبط با آن در باب طهارت و تجارت سخن گفته‌اند.

طهارت: خروج بول يا غايط و يا باد معده از مجراى طبيعى و نيز غير طبيعى در صورتى كه عادت شده باشد، موجب بطلان وضو است، ليكن در صورت خروج از مجراى غير طبيعى اى كه عادت نشده باشد، آيا موجب بطلان وضو مى‌شود يا نه؟ اختلاف است.[1] البته اگر مجراى طبيعى بسته، و غير طبيعى باز باشد، خروج يكى از آن سه از آن، وضو را باطل مى‌كند.[2]

تجارت: از انواع خيار، خيار عيب است. مقصود از عيبى كه موجب ثبوت خيار مى‌شود، كاستى يا فزونى غير طبيعى است، مانند كورى، فلجى و داشتن انگشتان اضافى در دست و پا[3] (خيار عيب).


[1]البيان/ 39 ؛ جامع المقاصد 1/ 81 ـ 82 ؛ روض الجنان 1/ 72 ـ 73

[2] مدارك الاحكام 1/ 144

[3] تذكرة الفقهاء 11/ 190 ؛ جامع المقاصد 4/ 322 ـ 323 .

طبيعيون دهرى

طحال سپرز

طرار جيب بر

طرب

طَرَب: سبكى و نشاط ناشى از شدت اندوه يا خوشحالى.

طرب عبارت است از سبكى و نشاطى كه بر اثر شدت اندوه يا خوشحالى بر انسان عارض مى‌شود.[1] از آن به مناسبت در باب تجارت در بحث غنا سخن گفته‌اند.

فقها در معناى غنا( غناء) اختلاف نظر دارند. برخى در تعريف آن، طرب آور بودن را قيد كرده‌اند. بنابر اين، غنا عبارت است از آوازى كه شنونده را به طرب آورد. اين قول به مشهور نسبت داده شده است.[2]

آيا مقصود از طرب آور بودن، طرب آور بودنِ بالفعل است يا طرب آور بودن شأنى و اقتضايى را نيز در برمى‌گيرد؛ بدين معنا كه بدون وجود مانع طرب آور باشد؛ هرچند بالفعل به سبب وجود مانع طرب آور نيست؟ برخى گفته‌اند: مقصود

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 182
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست