responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 145
مذهب به كار رفته است[1] مراد از ضرورى دين آن بخش از آموزه‌هاى دينى ـ اعم از اصول و فروع ـ است كه ثبوت آن در دين مسلم و بديهى است و نيازى به استدلال ندارد و هر مسلمانى ـ اعم از خواص و عوام ـ آن را مى‌داند، مانند معاد، وجوب نماز، روزه و حج، و مراد از ضرورى مذهب اصول و فروع بديهى و مسلم شيعه دوازده امامى است، از قبيل امامت امامان معصوم عليهم السّلام، مشروعيت متعه(ازدواج موقت) و حرمت قياس[2]( قياس). از احكام آن در بابهاى طهارت، شهادات و حدود سخن گفته‌اند.

الف. ضرورى دين: شكى در وجوب تصديق و اعتراف به ضرورى دين؛ اعم از اصول و فروع نيست. چنان كه شكى در تحقق كفر با انكار ضرورى دين فى الجمله نمى‌باشد؛ ليكن اختلاف در اين است كه آيا انكار ضرورى دين سببى مستقل براى تحقق كفر است، آن سان كه انكار ربوبيت خدا و رسالت پيامبر صلّى اللّه‌ عليه و آله چنين است، يا اينكه انكار ضرورى سببى مستقل نيست، بلكه به جهت بازگشت آن به انكار رسالت رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله و تكذيب آن حضرت موجب كفر مى‌گردد؟ بنابر قول نخست، انكار ضرورى مطلقا موجب كفر است؛ انكار كننده عالم باشد يا جاهل. جاهل نيز قاصر باشد يا مقصّر، مگر آنكه احتمال برود انكار كننده به لحاظ تازه مسلمان بودن يا سكونت و نشو و نما در بلاد كفر، به ضرورى بودن حكم جاهل بوده است، كه در اين صورت به گفته بسيارى، انكار ضرورى موجب كفر نمى‌شود.[3]

در مقابل، برخى انكار ضرورى را سببى مستقل براى تحقق كفر ندانسته و گفته‌اند: در صورتى موجب كفر مى‌شود كه به انكار رسالت پيامبر صلّى اللّه‌ عليه و آله و تكذيب او برگردد.[4]

برخى بين اصول و فروع دين تفصيل داده و انكار ضرورى از اصول دين ـ همچون جسمانى بودن معاد ـ را مطلقا موجب كفر دانسته‌اند؛ اما در فروع دين بين جاهل قاصر و مقصر تفصيل داده و

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست