خواندن آن در مواردى همچون نماز جمعه واجب و در مواردى، مانند عقد نكاح مستحب
است(خطبه).
ديگر موارد:
بسيار صلوات فرستادن[16]بويژه پيش، پس و ميانه دعا[17]در ركوع و سجود[18]در طواف و
سعى[19]عصر پنج شنبه، شب و روز جمعه[20] و نيز هنگامى كه نام خدا برده مىشود[21]
مستحب است؛ چنان كه صلوات فرستادن هنگام داخل شدن به مسجد و خروج از آن[22]در هر
مجلسى[23]بر عطسه كننده حتى در حال نماز و نيز بر شنونده عطسه[24]همچنين هنگام
فراموشى[25] و نيز صد بار در فاصله بين نافله و نماز صبح مستحب است.[26]
از تعقيبات
نماز صبح و ظهر، گفتن اين ذكر است: «اللّهم صلِّ على محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل
فَرَجَهُم».[27]
در قنوت نماز
هر ذكر و دعايى مجزى است. فرستادن يك بار صلوات نيز كفايت مىكند.[28]
[1]الكافى (كلينى) 2/ 491 ـ 495
[2] وسائل الشيعة 7/ 192
[3] الكافى (كلينى) 2/ 491 ؛ وسائل الشيعة 7/ 92
[4] الحدائق الناضرة 8/464 ـ 465 5 .
وسائل الشيعة 7/ 196 ـ 197
[6] كنز
العرفان 1/ 133 ؛ الحدائق الناضرة 8/ 460 و 464 ؛ جواهر الكلام 10/258 ـ 260
[15] الحدائق الناضرة 10/
404 ـ 405 ؛ جواهر الكلام 12/ 40 ـ 41 ؛ العروة الوثقى 2/ 96
[16] هداية الامة 3/ 143
[17] وسائل الشيعة 7/ 92
[18] الحدائق الناضرة 8/ 268
[19] وسائل الشيعة 13/ 336 و 481
[20] الحدائق الناضرة 10/196 ـ 198 ؛ وسائل
الشيعة 7/ 386
[21] وسائل الشيعة 7/ 201
[22] 5/ 246
[23] 7/ 152
[24] الحدائق الناضرة 9/ 92 ؛ جواهر الكلام 11/
93
[25] وسائل الشيعة 7/ 198
[26] جواهر الكلام 7/ 36
[27] مصباح المتهجد/ 368
[28] العروة الوثقى 2/ 609 .
صله
صِلَه: احسان و نيكى.
واژه صله از
وصل، مقابل فصل گرفته شده است. وصل به معناى جمع بين دو يا چند چيز آمده است. صله
بر مطلق احسان و نيكى و نيز هديه(هديه) و جايزه ( جايزه) و مانند آن اطلاق
مىشود[1] بيشترين كاربرد واژه صله