responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 88

اعم از امام جماعت و غير او، در فرضى مستحب دانسته‌اند كه وى نماز را با لباس غير پوشاننده دوشها يا پوشاننده اما نازك بخواند. آنان در اين صورت، پوشيدن ردا را براى امام جماعت مستحب مؤكد دانسته‌اند.(5)

برخى ديگر گفته‌اند: نماز گزاردن در دو لباس؛ يكى بالاى ديگرى، مستحب است؛ خواه لباس بالايى ردا باشد يا غير ردا و نيز در صورت عريان بودن دوشهاى نمازگزار، پوشاندن آنها مستحب است، خواه با ردا يا غير آن. استحباب ياد شده در هر دو مورد براى امام جماعت مؤكد است.(6)بنابر اين قول، ردا خصوصيتى ندارد؛ آنچه مستحب است پوشاندن دوشها است نه پوشيدن ردا.

اسدال رد(--> اسدال)در نماز مكروه است.(7)

پس از خواندن نماز باران(--> نماز باران)و قبل از خطبه بر امام و نيز بنابر قولى بر مأمومان تحويل عبا مستحب است. مراد از آن پشت و رو يا سر و ته كردن عبا است.(8)برخى، جمع هر دو عمل را مطلوب دانسته‌اند.(9)

ردء

رِدء: يار و مددكار.

عنوان ياد شده در باب حدود به كار رفته است.

بر ديدبانان و ياوران و مددكارانِ محارب(--> محاربه)در نگهدارى اموال، حمل و نقل و پخت و پز غذا، احكام محاربه جارى نمى‌شود.(1)

رَدّ قَسم --> رَدّ

ردم

رَدْم: موضعى در مكّه.

رَدْم در لغت به معناى سد و مانع بين


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست