چنانچه كسى مالى را بر شيعه ـ بدون تعيين گروهى خاص ـ وقف كند و قرينه و شاهدى نيز كه موجب انصراف آن به فرقهاى خاص باشد، وجود نداشته باشد، به قول مشهور، شامل همه فرقههاى شيعه مىشود.(4)
برخى گفتهاند: اگر وقف كننده يكى از گروههاى شيعه باشد، سخن او بر شاهد حال و فحواى گفتارش حمل مىگردد و در نتيجه مال وقفى به گروهى كه واقف نيز از آن گروه مىباشد اختصاص مىيابد نه ساير گروههاى شيعه .(5)برخى اين قول را در فرضى كه قرينه و شاهدى بر مراد واقف وجود داشته باشد، نيكو شمردهاند.(6)