در پرداخت زكات فطره(--> زكات فطره)و نيز صدقات به مستحقان، مستحب است خويشان مستحق بر ديگران مقدم داشته شوند.(11)
هبه كردن به ارحام مستحب است،(12)ليكن نسبت به پدر و مادر، پس از هبه، فرزند نمىتواند از هبه خود برگردد و در جواز انصراف نسبت به ساير خويشان اختلاف است. مشهور، قائل به عدم جواز آناند(13)( -->هبه).
نفقه دادن به خويشان، جز پدر و مادر و فرزند مستحب است و در آنان با وجود شرايط واجب خواهد بود(14)( -->نفقه).
حضانت كودك بر عهده پدر و مادر و با فقدان آن دو، بر عهده ديگر ارحام است(15)( -->حضانت).
خويشاوندان در ارث بردن از ميّت به ترتيب زير به سه طبقه تقسيم مىشوند.
1. فرزند، پدر و مادر ميّت.
2. پدر بزرگ، مادر بزرگ، برادر و خواهر ميّت و فرزندان آنان.
3. عمو، عمّه، دايى و خاله ميّت و فرزندان ايشان.
با وجود طبقه پيشين، طبقه بعدى ارث نمىبرد. چنان كه در يك طبقه نيز با وجود نزديكتر به ميّت، دورتر ارث نمىبرد؛ از اين رو، با وجود برادر و خواهر ميّت فرزندانشان ارث نخواهند برد(16)(--> ارث).
گواهى دادن ارحام به نفع يا زيان يكديگر با وجود شرايط آن پذيرفته است، جز شهادت فرزند عليه پدر كه بنابر مشهور پذيرفته نيست، بلكه بر اين قول ادعاى اجماع شده است.(17)