responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 776

در اين فرض، گرفتن مال از داماد، براى خانواده عروس جايز است. داماد نيز مى‌تواند تا زمانى كه آن مال تلف نشده از هبه خود برگردد و مال را پس بگيرد.

3. داماد راضى به پرداخت شيربها نباشد و دختر با مهر تعيين شده راضى به ازدواج با او باشد؛ ليكن بستگان عروس مانع اين وصلت باشند و داماد به جهت رهايى دختر از اين وضعيت و رفع مانع، ناگزير از پرداخت شيربها به خانواده عروس گردد. در اين صورت، گرفتن شيربها بر خانواده عروس حرام، و تصرف در آن ضمان آور است و داماد حتى پس از تلف شدن مال مى‌تواند رجوع كند و آن را پس بگيرد.(1)

شيرخوار

شيرخوار: كودكى كه تنها از شير تغذيه مى‌كند.

مراد از شيرخوار، كودكى است كه غذاى او شير است و با ميل و اراده خود غذاى ديگرى نمى‌خورد. بنابر اين، خوردن غذايى ديگر به صورت نادر يا خوردن دارو، ضررى به صدق عنوان شير خوارگى ندارد.(1)برخى، كودك شيرخوار را به كودكى كه غذايى ديگر، همپاى شير يا بيشتر از آن نمى‌خورد، تعريف كرده‌اند.(2)از اين عنوان در باب طهارت و زكات سخن گفته‌اند.

طهارت:ادرار دختر شيرخوار و نيز بنابر قول مشهور، بلكه بنابر اجماع ادعا شده، ادرار پسر شيرخوار، نجس است.(3)از برخى قدما قول به طهارت ادرار پسر بچه نقل شده است.(4)

بنابر قول مشهور، اگر چيزى مانند لباس و بدن با ادرار پسر شيرخوار نجس شود، با يك بار ريختن آب به محل نجس شده، به گونه‌اى كه آن را فرا بگيرد، پاك مى‌گردد، بدون آنكه نياز به فشردن لباس و جدا شدن آب از آن و جريان بر نجاست باشد.(5)برخى، حكم ياد شده را نسبت به دختر شير خوار نيز جارى دانسته‌اند.(6)چنان كه بعضى، جريان آب بر موضع نجس را لازم دانسته‌اند.(7)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 776
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست