صاحب نطفه اجنبى باشد، بنابر قول معروف ميان معاصران حرام است. بنابر قول به حرمت، بر زن حرام است رحم خود را براى اين كار اجاره دهد.
قرار دادن منى مرد در رحم مصنوعى بنابر تصريح برخى جايز است و بنابر قول معروف ميان معاصران، بچه به صاحب نطفه ملحق مىشود، ليكن چنين بچهاى بدون مادر خواهد بود(2)( -->تلقيح مصنوعى).
بنابر تصريح برخى، بستن لولههاى رحم در صورتى كه اخلالى به قابليت باردارى و بچه دار شدن زن نرساند و زيان در خور توجهى نيز براى زن نداشته باشد، جايز است.(3)
آيا بر زنى كه رحمش را در آورده و خون نمىبيند، عدّه ـ در موارد وجوب آن ـ واجب است؟ مسئله محل بحث است(4)(--> عدّه).
از احكام رحم به معناى دوم در بابهاى طهارت، زكات، جهاد، هبه، نكاح، ارث و شهادات سخن گفتهاند.
صله رحم واجب است و قطع آن حرام، بلكه از گناهان كبيره است(6)( -->صله رحم).
ريختن خاك بر قبر پس از دفن ميّت در آن بر خويشان نسبى او مكروه است.(7)
ترك زينت (حداد) بر نزديكان نسبىِ ميّت ـ مانند فرزند، پدر و مادر، برادر و خواهر ـ به مدّت سه روز مستحب است(8)(--> خويشاوندى).
پدر، مادر، پدر بزرگ، مادر بزرگ، فرزند و نوه در صورتى كه برده باشند، به ملك فرد در نمىآيند، همچنين خواهر، عمّه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر به ملك مرد در نمىآيند. به بردگى گرفتن غير افراد ياد شده از خويشان مكروه است(9)(--> بردگى).
كشتن باغى(--> باغى)از خويشاوندان هنگام نبرد با باغيان، بنابر تصريح برخى مكروه است.(10)