responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 738

گذاشتن نام شهاب بر نوزاد مكروه است.(2)

شهادت

شهادت: گواهى دادن به چيزى از روى علم و يقين/ كشته شدن در راه خدا(-->شهيد).

ازاحكام شهادت به معناى اول به تفصيل در باب شهادات و به مناسبت در بابهايى نظير حج، تجارت و طلاق سخن گفته‌اند.

تحمل شهادت:به قول مشهور تحمل شهادت ـ به معناى شاهد و گواهِ رخدادى بودن ـ بر كسى كه شرايط و شايستگى آن را دارد با درخواست مشهود له (ذى نفع در شهادت) يا مشهود عليه (كسى كه شهادت به زيان او است) در صورت عدم بيم ضرر، واجب است. برخى حكم به استحباب كرده و ترك آن را مكروه دانسته‌اند. بنابر قول به وجوب، در اينكه واجب عينى(--> وجوب عينى)است يا كفايى(--> وجوب كفايى)اختلاف است(1)(--> تحمل شهادت).

اداى شهادت:تحمل شهادت شاهد يا با درخواست مشهودله است و يا بدون درخواست وى. در صورت نخست، اداى شهادت واجب كفايى است و در صورت دوم، چنانچه ترك شهادت موجب ضايع شدن حق مشهودله نگردد، در وجوب آن اختلاف است(2)(--> اداى شهادت).

كتمان شهادت:كتمان شهادت از گناهان بزرگ است(3)و در قرآن كريم از آن با صراحت، نهى و قلب كتمان كننده گنهكار شمرده شده است،(4)مگر آنكه شهادت دادن براى شهادت دهنده يا كسى ديگر كه سزاوار ضرر نيست، زيان آور باشد كه در اين صورت ترك آن جايز است.(5)

شهادت در عقود و ايقاعات:تحمل شهادت شرط صحّت هيچ يك از عقود و ايقاعات(6)نيست، مگر در طلاق(7)و ظهار.(8)البته در برخى موارد مستحب است، مانند ازدواج دائم،(9)رجوع در عدّه،(10)خريد و فروش و دين.(11)در مواردى نيز حرام است، مانند شاهد بودن بر عقد ازدواج در حال احرام(12)( -->احرام).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 738
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست