responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 729

و به قراين يا اقرار او معلوم شود كه از روى عمد خود را غرق كرده، قصاص و ديه ثابت نمى‌گردد؛ ليكن اگر قراينى وجود نداشته باشد و علت بيرون نيامدن از آب هم معلوم نباشد، آيا قصاص ثابت مى‌شود يا تنها ديه ثابت است؟ اختلاف مى‌باشد. برخى گفته‌اند: ملاك، صدق استناد قتل به افكننده در آب است. بنابر صدق عرفى استناد قتل به او، قصاص يا ديه ثابت مى‌شود و با عدم صدق، هر دو ساقط است.(5)

نماز در حال شنا:كسى كه ناگزير از خواندن نماز در حال شنا است، در صورت امكان بايد روبه قبله باشد و در غير اين صورت، به هر جهتى كه قرار دارد نماز مى‌گزارد و ركوع و سجود را با اشاره انجام مى‌دهد(6)(--> نماز غريق).

شنبه --> ايام هفته

شنق

شَنَق: تعداد كمتر از نصاب در زكات چارپايان.

حد نصاب زكات(--> زكات)در چارپايان، رسيدن تعداد آنها به رقم مشخصى است، به عنوان مثال زكات در شتر زمانى واجب مى‌شود كه شمار آن به پنج نفر برسد.

هر يك از چارپايان چند نصاب دارد(--> نصاب). در مثال ياد شده، نخستين نصاب شتر، رسيدن شمار شتران به پنج نفر و دومين نصاب آن، رسيدن به ده نفر است.

در اصطلاح فقه، شنق در شتر به آن تعداد از شتران گفته مى‌شود كه متعلق زكات قرار نگرفته‌اند، يا بدان جهت كه زير نصاب اول‌اند، مانند چهار نفر شتر و يا بدين جهت كه بين دو نصاب قرار دارند، مانند هشت نفر شترى كه بين دو نصاب اول و دوم واقع شده‌اند.(1)

در گاو به جاى شنق، «وَقَص» و در گوسفند «عَفْو» اطلاق شده است؛ ليكن


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 729
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست