responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 721

عنوان ياد شده به مناسبت در باب صلات و حج آمده است.

صلات:نمازگزاردن با شلوار مستحب(1)و در شلوار به تنهايى ـ بدون لباسى ديگر ـ مكروه است.(2)در اين صورت مستحب است قسمت بالاى بدن نيز پوشيده باشد و با نبود بالا پوش، انداختن حوله يا دستمال يا حتى بند شلوار بر روى دوش كفايت مى‌كند.(3)

پوشيدن شلوار مستحب است و نبودن حائل بين زمين و عورت كراهت دارد. مستحب است شلوار را در حالت نشسته و پس از پيراهن بپوشند و پوشيدن آن در حالت ايستاده، روبه قبله و روبه انسان كراهت دارد.(4)

بالا زدن پيراهن عربى و نيز شلوار تا نيمه ساق هنگام رفتن به نماز عيد(--> نماز عيد)مستحب است.(5)

حج:پوشيدن لباس دوخته در حال احرام(--> احرام)بر مرد حرام است؛ ليكن در صورت دسترسى نداشتن به لنگ، پوشيدن شلوار جايز مى‌باشد.(6)از برخى قدما نقل شده كه در اين صورت، شلوار شكافته و همچون لنگ پوشيده مى‌شود؛ هرچند قائل آن ناشناخته است.(7)

آيا در فرض عدم دسترسى به لنگ، پوشيدن شلوار موجب فديه (قربانى كردن يك گوسفند) مى‌شود يا نه؟ بر عدم وجوب فديه ادعاى اجماع شده است؛(8)ليكن برخى بر عدم وجوب آن اشكال كرده‌اند؛(9)بلكه برخى، فديه را واجب دانسته‌اند.(10)البته بنابر قول به شكافتن شلوار، در اين صورت، شلوار از مصداق دوخته بودن خارج مى‌شود و در نتيجه فديه‌اى نخواهد داشت، مگر آنكه به طور كامل شكافته نشود.(11)

شلى

شَلى: از كار افتادگى عضوى، همچون دست و پا.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست