responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 624

صلات:نماز گزاردن در خوابگاه شتران مكروه است.(4)

زكات:شتر از انعام ثلاثه (گوسفند، گاو، شتر) و اصناف نه گانه است كه با تحقق شرايط، زكات در آن واجب مى‌شود( -->زكات).

حيوانى كه به عنوان زكات، صدقه و يا جزيه گرفته مى‌شود، مانند شتر، مستحب است بر مواضع مقاوم و آشكار بدن آن، همچون رانها، با داغ كردن علامت نهند.(5)

حج:گزاردن حج و عمره با شتر نجاست خوار مكروه است.(6)

برترين قربانى در حج، شتر، بويژه ماده آن است.(7)البته سن آن نبايد كمتر از پنج سال تمام باشد.(8)

در حج قران(--> حج قران)بنابر قول مشهور، حج گزار مخيّر است با يكى از اين سه: تلبيه(--> تلبيه)، اشعار( -->اشعار)و تقليد(--> تقليد)احرام ببندد. اشعار اختصاص به شتر دارد، ليكن تقليد مشترك بين شتر، گاو و گوسفند است.(9)

جهاد:در غنايم جنگى براى شتر سهمى منظور نمى‌گردد؛ هرچند نقشى در حد اسب و حتى بيشتر از آن داشته باشد.(10)

تجارت:بنابر قول به عدم جواز خريد و فروش ادرار حيوان حلال گوشت، برخى ادرار شتر را استثنا كرده و دادو ستد آن را جايز دانسته‌اند.(11)

جهاندن شتر نر بر ماده داراى بچه خردسال، جهت جفت‌گيرى و آبستن شدن مكروه است، مگر آنكه بچه شتر را صدقه دهند يا نحر كنند.(12)

به قول مشهور، شتر در احكام تصريه ملحق به گوسفند است(13)( -->تصريه).

اطعمه و اشربه:شتر از حيوانات حلال گوشت است.(14)برخى قدما خوردن گوشت شتر بُختى(--> بختى)را مكروه دانسته‌اند.(15)

نوشيدن بول شتر براى استشفا جايز است.(16)در اينكه نوشيدن آن براى غير استشفا نيز جايز است يا نه، اختلاف مى‌باشد.(17)

تذكيه شتر تنها با نحر(--> نحر)تحقق مى‌يابد. بنابر اين، شتر با ذبح و سر بريدن حلال نمى‌شود.(18)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 624
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست