responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 596

طهارت:روشن كردن چراغ نزد ميّت در شب بنابر مشهور، مستحب است؛(4)چنان كه حمل آتش پشت سر جنازه مكروه است، مگر در شب.(5)ادرار كردن در آب بويژه در شب كراهت دارد.(6)

صلات:قرائت سوره‌هاى احقاف،(7)يس،(8)واقعه،(9)فرقان،(10)فاطر،(11)غافر،(12)و سبأ(13)در شب و نيز مزمّل(14)در آخر شب مستحب است؛ چنان كه تلاوت معوّذتين(--> معوّذتين)براى كسى كه در شب مى‌ترسد،(15)استحباب دارد.

اقامت ده روزه مسافر در مكانى موجب اتمام نماز و صحّت روزه او است. مراد از ده روز، همه روزها و شبهاى ميان آنها است. بنابر اين، شبهاى اول و آخر جزء آن به شمار نمى‌رود(16)( -->اقامت).

با فضيلت‌ترين اوقات براى دعا نيمه شب است.(17)كسى كه از احتلام(-->احتلام)در شب بيم دارد مى‌تواند نماز شب را قبل از نيمه شب بخواند.(18)بيدار ماندن در تمامى شب جز براى عبادت و علم آموزى(19)و نيز خوابيدن تمامى شب(20)مكروه است(-->تهجد). روشن كردن چراغ مسجد در شب مستحب است.(21)نگهدارى زباله در منزل در شب كراهت دارد.(22)

صوم:اگر روزه دار در هواى ابرى با ظنّ به دخول شب افطار كند و سپس معلوم شود شب داخل نشده، روزه‌اش صحيح است و قضا ندارد.(23)

خواندن شعر در شب جز در موارد استثنا شده همچون مدح يا مصيبت معصومان عليهم السّلام مكروه است(24)( -->شعر).

اعتكاف:شبهاى دوم و سوم از سه روز اعتكاف، جزء مدت اعتكاف است، ليكن شب اول، به قول مشهور جزء آن نيست.(25)

در ايام اعتكاف، آميزش در شب موجب بطلان اعتكاف و ثبوت كفاره است؛ ليكن در بطلان اعتكاف به استمنا(--> استمناء)در شب اختلاف است؛ هرچند حرام مى‌باشد(26)( -->اعتكاف).

جهاد:در جنگ، يورش شبانه به دشمن جز در حال ضرورت مكروه است.(27)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 596
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست