از برخى قدما نقل شده كه چنانچه پس از پايان يافتن عدّه و با ازدواج جديد، زن را به همسرى گرفته باشد، حكم سه طلاقگى (حرمت زن بر مرد و نياز داشتن به محلل) بر آن مترتب نمىشود. بنابر اين قول، خروج از عدّه، اثر طلاق پيشين را از بين مىبرد.(2)
طلاق سومِ زن سه طلاقه، باين(-->طلاق باين)به شمار مىرود؛ از اين رو، همسرش تعهدى نسبت به هزينه زندگى او در زمان عدّه ندارد.(3)
سه طلاق در يك مجلس واقع نمىشود؛ بدين گونه كه مرد در يك مجلس به همسرش بگويد:{اَنْتِ طالِقٌ ثَلاثاً}؛ ليكن در اينكه با اجراى طلاق به صورت ياد شده ـ با وجود شرايط ـ يك طلاق واقع مىشود يا نه، اختلاف است.(4)مشهور، قول نخست است(5)( -->طلاق).
سهل
سهل: زمين مسطح و هموار، مقابل زمين ناهموار و كوهستانى/ آسان(--> سهولت).
سهل به معناى نخست در باب طهارت و حج به كار رفته است.
طهارت:كسى كه وظيفهاش وضو گرفتن يا غسل كردن است، ليكن آب در اختيار ندارد، بنابر قول مشهور بايد در زمين هموار به اندازه برد دو تير (حدود چهارصد گام) در چهار جهت، در صورت احتمال وجود آب، به جست و جو بپردازد و پس از مأيوس شدن از يافتن آب در آن محدوده، تيمم نمايد.(1)
حج:به قول مشهور، در روز عرفه وقوف بر كوه براى حاجى مكروه مىباشد، و مستحب است وقوف در دامنه كوه و در زمين هموار صورت گيرد.(2)برخى قدما وقوف بر كوه را جز در حال ضرورت جايز ندانستهاند(3)(--> وقوف).
سهل الإقتضاء
سهل الاءقتضاء [= حُسن الاءقتضاء]:آسان گرفتن بر بدهكار.
عنوان ياد شده در حديثى از پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله آمده(1)و مراد از آن