responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 514

حدود:كسى كه به قصد ترساندن مردم سلاح بر كشد و يا اقدام به حمل آن كند محارب به شمار رفته، حدّ محاربه بر وى جارى مى‌گردد(19)( -->محاربه).

سلاخى --> قصابى

سلام

سلام: تحيّت گفتن با صيغه سلام/ سلام نماز(--> تسليم).

از سلام به معناى نخست در باب صلات سخن گفته‌اند.

اهميت سلام:در قرآن كريم از سلام به عنوان تحيت بهشتيان نام برده(1)و بدان امر شده است.(2)

چنان كه در روايات، از سنتهاى رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله و از مستحبات مؤكد شمرده شده است. ابتدا به سلام و مقدم داشتن آن بر هر سخنى، سلام كردن به كودكان و افشاى سلام؛ يعنى سلام كردن به هر كس كه انسان با او برخورد مى‌كند، مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته است.(3)

حكم سلام:پيشى گرفتن در سلام به مسلمانان، مستحب مؤكّد و ترك آن مكروه است،(4)مگر نمازگزار كه ابتدا به سلام براى او جايز نيست.(5)برخى، سلام كردن به نمازگزار را مكروه دانسته‌اند.(6)در مقابل، برخى تفاوتى ميان نمازگزار و غير نمازگزار نگذاشته، سلام كردن را مطلقا، حتى به نمازگزار، مستحب دانسته‌اند؛(7)بلكه عدم كراهت سلام كردن به نمازگزار به مشهور نسبت داده شده است.(8)

به تصريح برخى، سلام كردن به كافر جز هنگام ضرورت جايز نيست.(9)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 514
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست