به برخى قدما نسبت داده شده است. در فرض فاحش بودن اختلاف سطوح، به اندازهاى كه در عرف همسان تلقى نشوند، با رسيدن مجموع به مقدار كر، آيا آب سطح بالا به آب سطح پايين و بر عكس، تقويت مىشود و در نتيجه با ملاقات يكى از دو سطح با نجاست، انفعال پيدا نمىشود، يا پايين به بالا تقويت مىشود و در نتيجه با ملاقات سطح پايين با نجاست، انفعال حاصل نمىگردد، يا مطلقا تقويتى صورت نمىگيرد و ملاقات هر يك از دو سطح بالا و پايين موجب انفعال و نجاست آب مىگردد؟ مسئله اختلافى است.
در صورتى كه مجموع آبها به اندازه كرّ نباشند، بر اثر ملاقات آب يكى از دو سطح با نجاست، آب نجس مىشود. البته اگر آب از بالا به پايين جريان داشته باشد، با ملاقات بخش پايينى آب با نجاست، بخش بالايى قطعا نجس نمىشود؛ هرچند مجموع آب به اندازه كرّ نباشد.(2)
در تطهير آب نجس با آب كرّ، بايد سطح دو آب، يا همسان باشند و يا سطح آب كر بالاتر از سطح آب نجس باشد. بنابر اين، چنانچه سطح آب كرّ پايينتر باشد و آب نجس از بالا بر آن ريخته شود، بخش بالايى آب نجس به صرف اتصال پايين آن به كرّ پاك نمىشود.(3)
صلات:در محل سجده، پاك بودن سطح آن كه با پيشانى تلاقى پيدا مىكند، كفايت مىنمايد؛ هرچند لايه زيرين و داخلى آن نجس باشد.(4)
سطر
سطر: مجموعه كلمات نگاشته شده روى يك خط افقى.
از آن به مناسبت در باب طهارت و تجارت سخن گفتهاند.
از آداب نوشتن، فاصله انداختن ميان سطرها و نزديك نكردن آنها به يكديگر است( -->نوشتن).(1)
مسّ خط قرآن بدون طهارت حرام است؛ ليكن مسّ ميان سطرها اشكال ندارد، هرچند مكروه است.(2)