اصل و فرع وجود دارد ـ براى ثبوت حكم در اصل (مقيس عليه) و نيز وجود اين علت با خصوصياتش در فرع (مقيس) قطعى باشد، به ثبوت حكم اصل براى فرع يقين حاصل مىشود؛ ليكن مهم دست يافتن به علت واقعى است. برخى اصوليان عامه، برهان سبر و تقسيم را راهى براى به دست آوردن علت حكم ذكر كردهاند؛ ليكن شرط برهان حقيقى بودن سبر و تقسيم اين است كه حصر آنچه احتمال علت بودن آن مىرود، عقلى باشد؛ در حالى كه احتمالات ذكر شده در برهان سبر و تقسيم به عنوان علت حكم شرعى، مبتنى بر حدس قياس كننده است نه حصر عقلى؛ چه اينكه عقل احتمالات ديگر را منتفى نمىداند. بنابر اين، نهايت نتيجه حاصل با برهان سبر و تقسيم ظن به علت حكم است كه نه تنها دليلى بر حجيّت آن وجود ندارد، بلكه دليل بر عدم حجيّت آن موجود است.(1)
سبز
سبز: از رنگهاى تركيبى، مانند رنگ برگ درختان.
از آن در باب حج نام بردهاند.
احرام(--> احرام)در لباس سياه مكروه است. به تصريح برخى، احرام در هر لباس رنگى جز لباس سبز كراهت دارد.(1)
(--> رنگ)
سبزه قبا --> شقرّاق
سبزى
سبزى: گياه علفى خوردنى به صورت خام يا پخته.
به انواع گياهان معمولا علفى، همچون گشنيز، مرزه، ترخون، ريحان، تربچه، پيازچه، شاهى، تره و نعنا كه آنها را به صورت خام يا پخته مىخورند، سبزى گفته مىشود. از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، حج، تجارت و اطعمه و اشربه سخن گفتهاند.
طهارت :از مطهِّرات(--> مطهّرات)خورشيد است كه بنابر قول مشهور، زمين
(1)الأصول العامة/ 318 ـ 319 ؛ أصول الفقه 2/ 167 ـ 168 .