responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 318

در حديثى ديگر از آن حضرت آمده است: «همه خير در خانه‌اى نهاده، وكليد آن، دل كندن از دنيا قرار داده شده است»؛ سپس افزود: رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله فرمود: «مرد، شيرينى ايمان را نمى‌چشد تا اينكه برايش اهميتى نداشته باشد كه چه كسى از دنيا بهره مى‌برد». آنگاه امام فرمود: «قلبهاى شما از چشيدن شيرينى ايمان محروم است تا آنكه در دنيا زهد بورزد».(4)از عنوان ياد شده به مناسبت در باب زكات و قضاء سخن گفته‌اند.

تحصيل صفت زهد، مستحب و بر آن تأكيد شده است.(5)

بنابر قول برخى قدما، از شرايط قاضى، زاهد بودن است. بنابر اين، حكم قاضى غير زاهد نافذ نيست.(6)

هرگاه دو طرف نزاع، جهت فصل خصومت، جداگانه به فقيهى رجوع كنند و هر يك از آن دو، خلاف ديگرى حكم صادر كند حكم آن كه عالم‌تر و زاهدتر است، نافذ خواهد بود.(7)

در بين مستحقان زكات، مستحب است صاحبان فضيلت از جهت علم و زهد در مقدار پرداخت، بر ديگران ترجيح داده شوند.(8)

زهر --> سمّ

زهرا عليهاالسّلام --> فاطمه عليها السّلام

زهره

زُهره: حيوانى دريايى.

در روايتى زهره به حيوانى دريايى تعريف شده است،(1)بدون آنكه خصوصيات آن بيان شود. از آن در باب اطعمه و اشربه نام برده‌اند.

زهره از مسخ شدگان شمرده شده است. بر اساس برخى روايات، وى زنى نصرانى و همسر پادشاهى از بنى اسرائيل بوده كه خداوند او را به صورت حيوانى دريايى مسخ كرده است(2)( -->مسوخ).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 318
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست