responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 310

در تطهير مخرج غايط با آب، زوال عين نجاست و اثر آن شرط است؛ ليكن در تطهير با سنگ و مانند آن، تنها زوال عين نجاست لازم است.(24)

بنابر تصريح گروهى، زوال عين نجاست از اعضاى حيوان، در حصول طهارت آن كافى است و نيازى به تطهير موضع نجس نيست. چنان كه حكم طهارت باطن، همچون داخل دهان و بينى بنابر قول به نجاست آن به ملاقات نجس، همين است.(25)

زوال ملكيّت:در اينكه اعراض مالك از ملك خود، موجب زوال ملكيت او مى‌شود و در نتيجه براى ديگرى تملّك و تصرف در آن جايز خواهد بود يا نه، اختلاف است.(26)

كسى كه صيد(--> صيد)همراه خود دارد، بنابر قول مشهور با محرم شدن ملكيتش نسبت به صيد زايل مى‌شود.(27)

آيا كسى كه با احيا(--> احياء موات)مالك زمينى شده، در صورتى كه آن را معطّل بگذارد، در حدّى كه دوباره تبديل به زمين موات گردد، ملكيتش نسبت به آن زمين زايل مى‌شود يا نه؟ مسئله اختلافى است.(28)

(--> ازاله)

زوال شب --> نيمه شب

زوج --> زوجيت


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 310
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست