responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 235

ديه سِمحاق (جراحتى كه در گوشت نفوذ كرده و به پرده استخوان رسيده است) به قول برخى قدما پانصد درهم(--> درهم)است و چنانچه در صورت رخ دهد، ديه آن به مقدار زشتى پديد آمده در صورت، محاسبه مى‌گردد(3)( -->سِمحاق).

ديه گونه‌اى كه پس از جراحت و شكاف برداشتن التيام يافته، ليكن اثر آن بر چهره باقى مانده و موجب زشتى آن گرديده پنجاه دينار( -->دينار)است.(4)

به قول برخى قدما، در جنايت بر ريش، كه موجب از بين رفتن پرپشتى آن و روييدن موهاى كم پشت و تُنُك شده، ارش( -->ارش)ثابت است؛ خواه حالت جديد موجب زشتى صورت مجنى عليه گردد يا زيبايى آن. اما اگر محاسن هنگام جنايت تُنُك بوده و پس از آن موهاى پرپشت روييده باشد، در صورت بروز زشتى در صورت، ارش ثابت است و اگر زيباتر از اول گردد چيزى بر جانى نيست.(5)

به تصريح برخى فقها، جراحى صورت جهت برطرف كردن زشتيهاى آن اشكال ندارد(6)(--> جراحى پلاستيك).

زعفران

زعفران: كلاله و بخش انتهايى خشك شده گل گياهى به همين نام.(1)

از آن در بابهاى طهارت، صلات و حج سخن گفته‌اند.

طهارت:خوش بو كردن بدن با زعفران مستحب است(2)(--> بو).

به تصريح برخى، حضور كسى كه خود را به زعفران معطّر كرده، نزد محتضر(--> احتضار)مكروه است.(3)

صلات:بنابرتصريح برخى، نماز گزاردن در لباس رنگ آميزى شده با رنگ زعفرانى مكروه است.(4)بسيارى، حكم ياد شده را به مردان اختصاص داده‌اند.(5)برخى نيز زن و مرد را مشمول آن دانسته‌اند.(6)

حج:استفاده از زعفران به بوييدن، خوردن و مانند آن بر مُحرم(--> احرام)حرام و موجب ثبوت كفّاره است.(7)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست