responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 232

طلا آمده است. اين عنوان به مناسبت در باب صلات به كار رفته است.

زَخرفه مساجد بنابر قول مشهور حرام است. گروهى آن را مكروه دانسته‌اند. در اينكه مراد از زَخرفه تزيين مساجد با طلا است و در نتيجه تزيين به غير طلا اشكال نخواهد داشت يا مراد مطلق تزيين است، هرچند به غيرطلا اختلاف است(1)(-->مسجد).

(--> آراستن)(--> زيور)

زخرف؛ سوره

زخرف؛ سوره: چهل و سومين سوره قرآن كريم.

از آن در باب صلات سخن گفته‌اند.

سوره زخرف از حواميم(--> حواميم)و سوره‌هاى طولانى قرآن به شمار مى‌رود. از امام باقر عليه السّلام نقل شده است: «هركس بر تلاوت سوره زخرف مداومت كند، خداوند او را در قبرش از تعرض جانوران موذى و فشار قبر مصون مى‌دارد تا آنكه (در روز قيامت) در پيشگاه خدا برانگيخته شود، سپس اين سوره مى‌آيد و به امر خدا او را وارد بهشت مى‌كند».(1)

خواندن سوره زخرف در نمازهاى نافله(2)و نيز همراه داشتن آن در سفر و هنگام بيم از چيزى(3)مستحب است.

زخم --> جراحت

زراعت --> كشاورزى

زرافه

زرافه: حيوانى معروف.

از آن در باب اطعمه و اشربه نام برده‌اند.

قدما و متأخران متعرض حكم زرافه نشده‌اند؛ ليكن برخى معاصران آن را در شمار حرام گوشتان ذكر كرده‌اند.(1)در مقابل، برخى، آن را به دليل گياه خوار بودن و سم شكافته داشتن، از حلال گوشتان دانسته‌اند.(2)

زربافت --> طلا

زرتشتى --> مجوسى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست