responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 231

به طور ضمنى مى‌تواند انديشه يا احساس كسى را بيان كند يا مناسب حالت روحى يا وضعيت ظاهرى او باشد.(1)از احكام آن در پاسخ به استفتائات سخن گفته‌اند.

ذكر مصائب اهل بيت عليهم السّلام در قالب زبان حال، در صورتى كه شنوندگان يا بيشتر آنان بدانند كه آنچه گفته يا ارائه مى‌شود حكايت حال است نه آنچه رخ داده، جايز است. البته اگر زبان حال، زبان حال مصائبى باشد كه اتفاق نيفتاده يا با آنچه اتفاق افتاده و يا با صاحب مصيبت سنخيتى نداشته باشد، جايز نيست.(2)برخى گفته‌اند: در صورتى كه قصد زبان حال گو از آنچه مى‌گويد بيان حال باشد، هرچند همه يا بعض شنوندگان، به زبان حال بودن آن واقف نباشند، جايز است.(3)

زبرجد --> زمرّد

زبور --> كتاب آسمانى

زبّين

زِبّين: كسى كه به سبب ادرار يا مدفوع تحت فشار است.(1)

عنوان ياد شده در باب صلات به كار رفته است.

نماز گزاردن در حالتى كه فرد به سبب ادرار يا مدفوع تحت فشار مى‌باشد مكروه است.(2)در روايتى از رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله آمده است: خداوند نماز چنين فردى را نمى‌پذيرد.(3)

(--> حاقب)

زبيه

زُبْيَه : گودالى كه براى شير كنده مى‌شود( --> شير).

زجر --> انزجار

زخرف

زُخْرُف: طلا، زينت.

زخرف درلغت به معناى زينت و نيز


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست