اگر كسى رمى در يك روز را فراموش كند تا روز سيزدهم هر زمان كه يادش بيايد بايد، نخست قضا و سپس ادا را به جا آورد. چنان كه در صورت ترك رمى در بيش از يك روز، هنگام قضا رعايت ترتيب بين آنها واجب است. برخى احتياط را در فاصله انداختن ميان قضاى هر روز و روز بعد به مقدارى از زمان ـ مثلا يك ساعت ـ دانستهاند. برخى، اصل تقديم قضا را بر ادا مستحب دانستهاند.(28)
اگر پس از ايام تشريق متذكّر شود كه رمى را به جا نياورده، بنابر مشهور، خودش، در صورتى كه سال آينده به حج برود، در غير اين صورت، نايبش در سال آينده قضاى آن را به جا مىآورد.(29)برخى، قضا را در سال آينده مستحب دانستهاند.(30)حكم ترك عمدى رمى جمرات سه گانه در ايام تشريق، حكم ترك رمى آنها از روى فراموشى است، برخلاف ترك عمدى رمى جمره عقبه در روز عيد، كه اگر در ايام تشريق پشيمان شود و قضاى آن را به جا آورد حجش صحيح(31)وگرنه باطل است.(32)
در اينكه رمى جمرات در آن مقدار از ارتفاع كه بدانها افزوده شده و در طبقات بالا قرار گرفته، صحيح است يا نه، اختلاف است.(33)
(28)الحدائق الناضرة 17/ 313 ـ 315 ؛ جواهر الكلام 20/ 24 ـ 27 ؛ مناسك حج (مراجع)/ 469
(29)الحدائق الناضرة 17/ 315 ـ 316 ؛ جواهر الكلام 20/ 27 ؛ المعتمد فى شرح المناسك 5/ 199 ؛ مناسك حج (مراجع)/392 ، 470
(30)المختصر النافع/ 97 ؛ مدارك الأحكام 8/ 236 ـ 238