responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 136

رماندن

رماندن: ترساندن و رم دادن.

عنوان ياد شده در باب حج به كار رفته است.

اگر مُحرم در حرم( -->حرم)يا غير حرم و نيز غير مُحرم در حرم صيدى را رم دهد و حيوان بر اثر آن تلف شود، ضامن است؛ ليكن چنانچه صيد پس از رميدن به محل خود باز گردد و پس از آن تلف شود، رم دهنده ضامن نيست.(1)

بنابر قول مشهور، كسى كه كبوتران حرم را رم داده، در صورتى كه كبوتران به محل خود بازگردند، در ازاى همه بايد يك گوسفند كفاره دهد و اگر به محل خود باز نگردند، در ازاى هر كبوتر بايد يك گوسفند كفّاره بدهد.(2)اما اگر يك كبوتر را رم دهد و آن برگردد، بنابه تصريح برخى، كفّاره ندارد.(3)

از ابن جنيد نقل شده كه رماندن كبوتران حرم موجب ثبوت يك چهارم قيمت هر يك از كبوتران بر عهده رم دهنده به عنوان كفّاره است. البته گفته شده: مراد وى فرض بازگشت كبوتران به محلّ خود است نه فرض عدم بازگشت آنها.(4)

رمايه

رمايه: مسابقه تيراندازى.

رمايه عبارت است از مسابقه تيراندازى بين دو نفر يا دو گروه، براى شناخت ماهر ترين تير انداز از حيث دقتِ هدف گيرى و فزونى تيرهاى به هدف اثابت كرده. از رمايه به «مناضله» نيز تعبير كرده‌اند؛ چنان كه به مسابقه با شمشير، نيزه و مانند آن، كه داراى پيكان است، نيز رمايه اطلاق شده است. رمايه در اصطلاح عنوان عقد شرعى مخصوصى است كه براى مسابقه تيراندازى بين دو طرف منعقد مى‌شود.(1)

برخى، رمايه را به عقدى كه مقتضاى آن استحقاق فرد برنده نسبت به عوض تعيين شده است، تعريف كرده‌اند.(2)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست