از آن دربابهاى طهارت، صيد و ذباحه، اطعمه و اشربه و قصاص سخن گفتهاند.
طهارت:خون حيوانى كه با بريدن رگ آن، با فشار و شدت از رگ بيرون مىجهد، نجس و خون حيوانى كه چنين نيست ـ مانندماهى ـ پاك است(1)(-->خون).
صيد و ذباحه:ذبح شرعى با بريدن كامل دو رگ گردن، همراه مرى و حلقوم محقق مىشود(2)(--> اوداج اربع).
اطعمه و اشربه:خوردن رگها، بويژه شاهرگ حيوانات حلال گوشت تذكيه شده مكروه است.(3)
قصاص:بر كسى كه از روى دشمنى رگ ديگرى را زده و بر اثر جلوگيرى از بستن آن و خارج شدن خون زياد، آن فرد مرده است، قصاص ثابت است؛ ليكن اگر جانى مانع بستن رگ نشود و مجنىّ عليه نيز قادر بر بستن آن باشد، اما آن را نبندد تا بميرد، رگ زننده نه قصاص مىشود و نه ملزم به پرداخت ديه نفس وتنها ديه رگزدن بر عهده او ثابت خواهدبود(4)( -->جراحت).
رگ زنى
رگ زنى: رگ زدن، خون گرفتن از راه رگ جهت درمان.
از آن به مناسبت در بابهاى صوم، حج و تجارت سخن گفتهاند.
عمل رگ زنى يا فَصْد از راههاى درمان برخى بيماريها است و پيشوايان معصوم عليهم السّلام نيز از آن استفاده مىكردند.(1)
رگ زدن، حجامت كردن( -->حجامت)و مانند آن بدون ضرورت، در صورتى كه موجب ضعف گردد، بر روزهدار مكروه است.(2)
در حرمت يا كراهت خارج كردن خون با فصد و مانند آن بر مُحرم( -->احرام)اختلاف است.(3)
مزد گرفتن در برابر رگ زنى جايز و حلال است و برخلاف حجامت كراهت ندارد.(4)