responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 128

محلّ تدارك تكبيرة الإحرام، همچون ساير اركان، داخل نشدن در ركن بعدى (ركوع) است؛ ليكن بر قول اوّل ادعاى اجماع شده است.(16)

از ركن به معناى دوم در باب حج سخن گفته‌اند.

اركان حج و عمره :نيّت، احرام( -->احرام)، طواف(--> طواف)، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام( -->وقوف)و سعى بين صفا و مروه(--> سعى)اركان حج؛ و نيّت، احرام، طواف و سعى از اركان عمره به شمار مى‌روند.(17)در ركن بودن تلبيه(--> تلبيه)اختلاف است.(18)

حكم:حج با ترك عمدى هر يك از اركان باطل مى‌شود؛(19)جز وقوفين (وقوف در عرفات و مشعر) كه ترك سهوى آن دو نيز با هم موجب بطلان حج مى‌گردد.(20)عمره نيز با ترك عمدى هريك از اركان باطل‌مى‌شود. البته در اينكه نيّت در حج و عمره ركن به شمار مى‌رود يا شرط، اختلاف است.(21)

ركن حجر --> اركان كعبه

ركن شامى --> اركان كعبه

ركن شمالى --> اركان كعبه

ركن عراقى --> اركان كعبه

ركن غربى --> اركان كعبه

ركن يمانى --> اركان كعبه

ركوع

ركوع: خم شدن خاص.

ركوع در لغت به معناى خم شدن و پايين انداختن سر، و در شرع، در خم شدن خاص به كار رفته است.(1)آيا ركوع به لحاظ معنا داراى حقيقت شرعى است؛


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست