responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 124

رقص

رقص: حركات موزون و هماهنگ بدنى.

رقص عبارت است از حركات و اطوار مخصوص و متوالى سر، گردن، سينه، دستها و پاها كه معمولاً توأم با آواز و آهنگ موسيقى است.

از آن در باب تجارت، بخش مكاسب محرّمه و مسائل مستحدثه سخن گفته‌اند.

آيا رقص به خودى خود حرام است؟ برخى قائل به حرمت آن شده‌اند، هرچند توأم با موسيقى لهوى و آلات لهو نباشد، مگر رقص زن براى شوهر كه بدون آلات لهو و موسيقى بنابر قول بسيارى از فقها جايز است.(1)برخى، حتى آن را نيز بنابر احتياط حرام دانسته‌اند.(2)

درمقابل، برخى رقص را به خودى خود حرام نمى‌دانند، مگر آنكه موجب تهييج شهوت و ترتّب مفسده گردد يا توأم با موسيقى و آلات لهو باشد(3)( -->لهو).

رقطاء

رَقْطاء: نام مكانى در مكّه.

رقطاء ـ كه «مَدْعا» نيز ناميده شده ـ نام محلى و به گفته برخى، نزديك‌تر از «رَدْم» (مكانى در مكه) به مسجدالحرام است.(1)بنابر اين، رقطاء محلى داخل مكه است. برخى آن را موضعى نزديك ابطح؛ سر دو راهى‌اى دانسته‌اند كه راهى به كوه منتهى مى‌شود و راه ديگر مسير عمومى است.(2)دراين صورت رقطاء خارج از مكه قديم خواهد بود؛ هرچند با توسعه شهر مكه، امروزه در محدوده شهر قرار گرفته است. از آن به مناسبت در باب حج نام برده‌اند.

در وجوب همزمانى تلبيه( -->تلبيه)با نيّت احرام يا جواز تأخير آن از نيّت اختلاف است. بنابر قول دوم، در اينكه تأخير تلبيه از ميقات جايز است يا نه، اختلاف مى‌باشد. بنابر قول نخست، برخى گفته‌اند: افضل براى كسى كه از مكه محرم شده، تأخير تلبيه تا رقطاء است.(3)

بعضى ميان محرم سواره و پياده تفصيل داده و تأخير تلبيه تا رقطاء را تنها براى سواره مستحب دانسته‌اند.(4)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست