responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 119

هرگاه عضوى از اعضاى بدن به سبب جنايتى به بيمارى رعشه مبتلا شود، بر عهده جانى ارش(-->ارش)ثابت مى‌گردد.(1)

رغبت

رغبت: ميل و گرايش به چيزى/ گشودن دستها و گرفتن كف آنها به طرف آسمان هنگام دعا.

از رغبت به معناى نخست در بابهاى صلات، جهاد، تجارت و طلاق سخن رفته است.

صلات:مستحب است امام جماعت حال ناتوان‌ترين مأمومان را رعايت نموده و نماز را طولانى نكند، مگر در صورت رغبت مأمومان به آن.(1)

جهاد:سزاوار است در قرارداد ذمّه، امورى از جمله آنچه كه موجب رغبت و جذب ذمّيان(--> اهل ذمّه)به اسلام و دخول در آن مى‌گردد، شرط شود.(2)

ترك جهاد با كفار به مدت يك سال و بيشتر در فرض اميد به رغبت آنان به اسلام جايز است.(3)

زمينهايى كه صاحبان آن با ميل و رغبت و بدون جنگ با مسلمانان، آيين اسلام را برگزيده‌اند، بر ملك صاحبانش باقى مى‌ماند.(4)

تجارت:براى ايجاد رغبت بيشتر خريداران، مستحب است هر نوع كالايى از اموال مفلّس( -->تفليس)در بازار خاص خود عرضه شود.(5)

مجراى خيار مايَفسُدُ مِن يومه(-->خيار مايَفسُدُ مِن يومه)كالايى است كه زود فاسد مى‌شود. در تحقق فساد، نقصان وصف، همچون تغيير رنگ و مزه كه موجب كاهش رغبت خريداران به آن مى‌شود، كفايت مى‌كند.(6)

طلاق:مستحب است زن طلاق داده شده به طلاق رجعى در زمان عدّه، خود را به گونه‌اى بيارايد كه رغبت شوهر را به رجوع بر انگيزد(7)( -->رجعت).

از رغبت به معناى دوم در باب صلات سخن گفته‌اند.

در روايات، براى دستهاى دعا كننده، متناسب با حال او، گونه‌هايى بيان شده، از جمله در حالت رغبت، مستحب است


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست