responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 115

زكات:خرما از محصولاتى است كه زكات به آن تعلّق مى‌گيرد. پرداخت رطب به عنوان زكاتِ خرما بنابر تصريح گروهى كفايت نمى‌كند.(1)

تجارت:بنابر قول مشهور، داد و ستد رطب در برابر خرماى خشك، رب( -->ربا)و حرام است؛ زيرا وزن رطب با خشك شدن آن كم مى‌شود.(2)

(--> بيع عريّه)(--> خرما)

رطل

رِطل: پيمانه‌اى خاص.

رطل پيمانه‌اى است كه در گذشته، از جمله عصر امامان عليهم السّلام از آن براى تعيين وزن برخى اشيا استفاده مى‌شد و اندازه آن در بلاد مختلف متفاوت بود. اندازه رطل عراقى بنابر مشهور، معادل وزن 130 درهم( -->درهم)معادل 91 مثقال شرعى( -->مثقال)؛ رطل مدنى، معادل وزن 195 درهم، معادل 5/135 مثقال شرعى و رطل مكّى، معادل 260 درهم، دو برابر وزن رطل عراقى است.(1)اين عنوان در بابهاى مختلف نظير طهارت و زكات به كار رفته است.

از احكام آب كرّ(--> آب كرّ)عدم انفعال آن به ملاقات با نجاست است. وزن آب كرّ 1200 رطل تعيين شده است. مراد از رطل در اينجا بنابر مشهور، رطل عراقى است.(2)

تعلّق زكات به غلاّت (گندم، جو، خرما و كشمش) مشروط به رسيدن آنها به حدّ نصاب است. نصاب غلاّت، پنج وسق است. هر وسق شصت صاع و هر صاع نُه رطل عراقى است كه از ضرب پنج در شصت و ضرب حاصل آن در نُه در مجموع، 2700 رطل، نصاب غلاّت به دست مى‌آيد.(3)

«صاع» از اوزانى است كه در روايات، مقدار بعضى اشيا بر اساس آن تعيين شده است، مانند زكات فطره(4)و مقدار مستحب در آب غسل.(5)صاع شرعى نُه رطل عراقى است(6)(--> صاع).

«مُدّ» يكى ديگر از اوزانى است كه در شرع براى تعيين وزن برخى اشيا مشخص شده است، مانند برخى كفّارات( -->كفّاره)و مقدار مستحب در وضو.(7)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست