آمده، اشاره مىكنيم و تفصيل آن در مدخلهاى مربوط خواهد آمد.
طهارت:واجب است اجزاى جدا شده از ميّت با خود او دفن گردد.(1)بر اجزاى داراى حيات كه از موجود زنده جدا مىشود حكم ميّت جارى مىگردد و در نتيجه نجس خواهد بود(2)و مسّ آن در صورتى كه استخوان داشته باشد بنابر مشهور موجب وجوب غسل مسّ ميّت(--> غسل مسّ ميّت)است.(3)
صلات:اخلال عمدى به اجزاى واجب نماز، مانند قرائت و اخلال، مطلقا حتى از روى سهو در اجزاى ركنى، از قبيل ركوع و دو سجده موجب بطلان نماز است(4)(--> خلل در نماز).
قضاى اجزاى فراموش شده جز در فراموشى يك سجده و تشهد واجب نيست.(5)
در اينكه نيّت از اجزاى عبادت است يا از شرايط آن، اختلاف است.(6)بسم اللّه الرحمـن الرحيم در ابتداى هر سوره ـ جز سوره توبه كه بسم اللّه ندارد ـ آيهاى مستقل و جزء سوره است؛ هرچند از برخى قدما نقل شده كه در غير سوره حمد جزء سوره نيست(7)(--> بسمله).
وصيّت:كسى كه به جزئى از مالش براى ديگرى وصيّت كرده، بدون آنكه مقدار آن را معيّن كند، در اينكه بايد يك دهمِ ثلث مالش را به او بدهند يا يك هفتمِ آن را، در مسئله دو قول است.(8)
جزئيت
جزئيت: جزء بودن چيزى براى عملى مركب، مانند سوره براى نماز.
جزئيت از احكام وضعى است(--> حكم وضعى).
جزع
جَزَع: بى تابى و ناشكيبى در مصيبت.
از آن در باب طهارت و ظهار سخن رفته است.
جزع كردن در مرگ عزيز خود، مكروه و موجب از بين رفتن پاداش شكيبايى بر مصيبت است. چنان كه لطمه زدن و