responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 711

ذَمّ --> مذمّت

ذِمام--> امان

ذمّه

ذمّه: پيمانى خاص بين حاكم اسلامى و اهل كتابِ ساكن سرزمينهاى اسلامى معروف به پيمان ذمّه( --> اهل ذمّه)/ مقرّ معنوى ديون و تعهدات(-->دين)/ امان( --> امان).

ذِمّى--> اهل ذمّه

ذوب

ذوب: تغيير حالت جسمى از جامد به مايع.

از عنوان ياد شده در باب طهارت و زكات سخن گفته‌اند.

طهارت:چنانچه مدفوع انسان در چاه آبى بيفتد و اجزاى آن در آب پراكنده شود، بنابر قول مشهور، براى تطهير چاه پنجاه دلو آب از چاه كشيده مى‌شود(1)( --> آب چاه).

با ملاقات همه اجزاى فلز مذاب با نجاست داراى رطوبت، ظاهر و باطن آن نجس مى‌شود، و پس از انجماد، ظاهر آن تطهير پذير است، ليكن باطنش ـ به دليل عدم نفوذ آب در آن ـ بر نجاست باقى است.

در صورت ملاقات بعض اجزاى فلز مذاب با نجاست داراى رطوبت، تنها همان اجزا نجس مى‌شود؛ بر خلاف آب قليل( --> آب قليل)كه به محض ملاقات با نجاست تمامى اجزاى آن نجس مى‌گردد.(2)

چنانچه براى طهارت (وضو يا غسل) آب در دسترس نباشد، با وجود يخ يا برف و امكان تبديل آن به آب، ذوب كردن آن واجب است.(3)

زكات:زكات به طلا و نقره مسكوك واجد شرايط تعلق مى‌گيرد؛ ليكن چنانچه كسى ـ قبل از سپرى شدن سال خمسى ـ به جهت فرار از زكات، طلا و نقره مسكوك را ذوب كند، آيا زكات ساقط مى‌شود؟ مسئله اختلافى است.(4)مشهور ميان متأخران، سقوط زكات است.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 711
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست