صلات:در حرمت و جواز دندان طلا براى مرد در صورتى كه زينت به شمار رود، اختلاف است.(6)
صوم:كشيدن دندان، بلكه هر عملى كه موجب خون آلود شدن دهان گردد براى روزه دار مكروه است.(7)
حج:بنابر قول برخى، كشيدن دندان در حال احرام، بدون ضرورت، حرام و موجب ثبوت كفّاره (يك گوسفند) است، هرچند خون نيايد.(8)
صيد و ذباحه:آيا تذكيه حيوان با دندان و ناخن هنگام ضرورت صحيح است؟ اكثر، بلكه مشهور متأخران قائل به صحّت آن هستند.(9)
اطعمه و اشربه:خلال كردن دندانها بعد از غذا مستحب است.(10)
حدود:كسى كه از روى ستم دست ديگرى را با دندان گاز گرفته و او در مقام دفاع دست خود را به شدت كشيده و بر اثر آن دندان گاز گيرنده شكسته است، ضمانى متوجه دفاع كننده نيست.(11)
قصاص:در جنايت بر دندان اصلى (غير شيرى) در صورتى كه از ريشه كنده و ساقط شود، قصاص ثابت است؛ زيرا روييدن دوباره آن عادتاً امكانپذير نيست، مگر آنكه نظر اهل خبره روييدن دوباره آن باشد، كه در اين صورت تا زمان اميد به روييدن آن منتظر مىمانند و اگر در آن مدت نرويد قصاص مىشود و چنانچه ناقص يا به گونهاى ديگر ـ مثلا زرد يا سياه ـ برويد، قصاص يا ديه ثابت نيست، بلكه به تصريح گروهى، ارش( --> ارش)ثابت است. آيا در صورت روييدن كامل نيز ارش ثابت است يا نه؟ مسئله اختلافى است.
اگر جنايت بر دندان شيرى، مانند دندان كودك، وارد گردد، بايد مدتى متعارف منتظر بمانند، اگر در اين مدت دندان اصلى روييد، ارش ثابت مىگردد. برخى در اين صورت، ديه هر دندان را يك شتر دانستهاند؛ امّا اگر با گذشت زمان متعارف دندان نرويد، بنابر مشهور قصاص ثابت مىشود، اگر چه دندان جانى اصلى باشد، برخى قائل به عدم ثبوت قصاص شدهاند. برخى، در دندان شيرى مطلقا ـ چه دندان جديد برويد يا