نيست و بنابر مشهور، خون ديوانه هدر است. برخى قائل به پرداخت ديه وى از بيت المال شدهاند.(13)
دفعى
دفعى: يكباره، مقابل تدريجى.
عنوان ياد شده در بابهاى طهارت، زكات، خمس، حج، نكاح، صيد و ذباحه، حدود و قصاص به كار رفته است.
طهارت:از راههاى تطهير آب نجس قليل، استفاده از آب كر است. در تطهير با آب كر شرايطى ذكر شده است. يكى از آن شرايط، به قول برخى، ريختن آب كر بر آب قليل به صورت دفعى است. برخى، ريختن تدريجى را نيز كافى دانستهاند.(1)
زكات:آيا جايز است به فقير بيش از مئونه سالش زكات داد؟ اگر پرداخت يكباره صورت گيرد، جايز است؛ اما اگر به تدريج باشد، پرداخت مازاد بر مئونه جايز نيست. برخى در جواز دادن بيش از مئونه سال در فرض نخست نيز اشكال كردهاند(2)( --> زكات).
خمس:در نصاب معدن، استخراج دفعى شرط نيست؛ بلكه اگر معدن به دفعات و طى چند مرحله نيز استخراج گردد و در مجموع به حدّ نصاب برسد، خمس آن واجب است.(3)
حج:كفّاره كندن پر كبوتر در حرم( --> حرم)دادن صدقه است؛ ليكن اگر چند پر را يكباره بكند، برخى قائل به ثبوت ارش( --> ارش)شدهاند.(4)
به گفته برخى، بر مُحرمى كه چند لباس دوخته را يكباره بپوشد، به گونهاى كه بر همه يك پوشيدن صدق كند، يك كفّاره ثابت است.(5)
پرتاب دفعى چند سنگ ريزه در رمى جمرات، در صورت برخورد به جمره، يك رمى محسوب مىشود(6)( --> رمى جمره).
نكاح:مردى كه يك زوجه كبيره غير مدخوله و دو زوجه صغيره دارد،