responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 597

از مقدار متعارف نباشد، خريدار، حقّ فسخ معامله يا گرفتن ارش( --> ارش)ندارد؛ امّا اگر بيشتر از حدّ متعارف باشد و خريدار قبل از معامله از آن آگاهى نداشته باشد، عيب به شمار مى‌رود و خريدار مى‌تواند معامله را فسخ كند يا ارش آن را بگيرد.(1)

درع

دِرع: هر لباسى كه دست داخل آن رود/ پيراهن( --> پيراهن)/ زره( --> زره).

درع در لغت به معناى پيراهن است؛ ليكن در كلمات فقها به معناى هر لباسى كه دست داخل آن شود نيز آمده است. از آن به معناى نخست در باب صلات و حج سخن گفته‌اند.

صلات:مستحب است زن هنگام نماز سه جامه بر تن داشته باشد: درع (پيراهن بلند تا قدم)، روسرى و چادر.(1)برخى، اين سه جامه را درع، پيراهن بلند تا قدم و روسرى دانسته‌اند كه ظاهراً مرادشان از درع همان چادر است.(2)

حج:پوشيدن درع بر مرد محرم( --> احرام)حرام است؛ هرچند دوخته نباشد.(3)

دَرَك--> ضمان دَرَك

درمان

درمان: مداوا كردن.

از احكام آن در بابهاى طهارت، نكاح، اطعمه و اشربه، حدود و قصاص سخن گفته‌اند كه در سه بخش ارائه مى‌شود.

1. درمان شونده:در صورتى كه زندگى بيمار متوقف بر درمان باشد، بر او واجب است نسبت به درمان خود اقدام كند.(1)در وجوب درمان بر كسى كه كنترل بول و غائط خود را از دست داده (مسلوس و مبطون) اختلاف است.(2)

رتق( --> رتق)در زن، در صورت وجود آن قبل از عقد ازدواج، موجب ثبوت حقّ خيار فسخ عقد براى مرد است، در صورتى كه درمان آن امكان پذير


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 597
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست