مشهور آميزش با زوجه از دبر در حال حيض كراهت دارد.(4)
آميزش با مرد در دبر لواط به شمار مىرود و از گناهان كبيره( --> گناه كبيره)و موجب ثبوت حدّ لواط( --> لواط)است؛(5)چنان كه آميزش با زن اجنبى از دبر حرام و بنابر مشهور زنا محسوب مىشود و موجب ثبوت حدّ زنا است(6)( --> زنا).
آميزش از دبر با همسر قبل از نه سالگى بنابر تصريح برخى همچون قُبُل حرام است.(7)
در احكام و آثار مترتّب بر آميزش با حيوان، تفاوتى ميان قُبُل و دُبُر نيست(8)(--> آميزش با حيوان)؛ چنان كه در حرمت آميزش بر روزه دار بنابر مشهور(9)و مُحرم(10)( --> احرام)تفاوتى ميان آن دو وجود ندارد.
آثار آميزش در دبر:تمامى آثار آميزش از قُبُل، از قبيل تحقق جنابت بنابر قول مشهور،(11)حرمت ازدواج،(12)ثبوت همه مهر،(13)عدّه(14)و الحاق فرزند(15)بر آميزش از دبر نيز مترتّب است؛ مگر تحقق احصان(16)( --> احصان)و حلال شدن زن سه طلاقه بر همسر سابقش(17)( --> تحليل)و نيز تحقق رجوع در ايلاء( --> ايلاء)كه آميزش از دبر كافى نيست و تنها با آميزش از قُبُل محقق مىشوند.(18)همچنين وطى در دبر زوجه كفايت از آميزش واجب در چهار ماه نمىكند.(19)
آيا عدم تمكين زوجه نسبت به آميزش از دبر نشوز( --> نشوز)محسوب مىشود يا نه؟ مسئله اختلافى است.(20)
ساير احكام:گذاشتن مقدارى پنبه در دبر ميّت در صورت احتمال خروج نجاست از آن، مستحب است.(21)
لمس كردن دبر و حتّى باطن آن موجب بطلان وضو نيست؛ هرچند وضو گرفتن پس از آن مستحب است. از برخى قدما بطلان وضو بر اثر لمس آن نقل شده است.(22)برخى نيز در استحباب وضو پس از لمس خدشه كردهاند.(23)