responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 574

نيّت، صرف وجود انگيزه انجام دادن عبادت در نفس انسان براى خدا كافى است؛ بر خلاف قول دوم كه نيّت با گذراندن آن انگيزه در ذهن تحقق مى‌يابد(1)( --> نيّت).

داغ

داغ: بسيار گرم و سوزان/ اثر بر جاى مانده از گذاردن آهن گداخته بر بدن حيوان يا انسان/ آهن گداخته‌اى كه براى معالجه يا علامت گذارى بر پوست انسان يا حيوان مى‌گذارند.

از داغ به معناى نخست به مناسبت در باب اطعمه و اشربه سخن گفته‌اند.

خوردن غذاى داغ كراهت دارد و مستحب است لحظاتى صبر كند تا از داغى بيفتد.(1)

از داغ به معناى دوم و سوم در بابهاى زكات، اطعمه و اشربه وحدود سخن گفته‌اند.

مداوا كردن زخم با شكافتن و داغ نهادن بر آن، در صورت حصول بهبودى با آن در نظر اهل خبره، بدون بيم بر جان، جايز است.(2)

مستحب است محل قطع دست و پاى دزد و محارب را پس از اجراى حدّ و بريدن ـ جهت جلوگيرى از خونريزى ـ با روغن زيتون داغ كنند.(3)

داغ نهادن بر صورت حيوان مكروه است.(4)

حيوانى كه به جهت زكات يا صدقه و يا جزيه گرفته مى‌شود، مستحب است بر مواضعى از بدنش كه مقاوم‌تر و آشكار است، از قبيل رانها و بن گوش، با داغ كردن، علامت نهند و عنوانى را كه جهت آن گرفته شده (زكات، صدقه و جزيه) بر داغ (به معناى سوم) بنويسند.(5)

دالان

دالان [= دهليز ]: راهروى باريكى ميان در ورودى و ساختمان.

عنوان ياد شده به مناسبت در باب صلح و يمين آمده است.

اگر مالك طبقه بالا و پايين ساختمان


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 574
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست