خوردن از گوشت قربانىِ واجب در حج بنابر قول بيشتر فقها، و نيز قربانى مستحب، مستحب است.(13)و خوردن از گوشت عقيقه( --> عقيقه)براى پدر، مادر و ديگر اعضاى خانواده، مكروه است.(14)
خوردن و مال ديگرى:خوردن مال ديگرى بدون اذن او حرام است؛(15)ليكن به تصريح قرآن كريم(16)خوردن از خانه پدر، مادر، خواهر، برادر، عمو، عمه، دايى، خاله، شوهر، دوست و كسى كه كليد خانهاش در دست انسان است، جايز مىباشد، به شرط آنكه علم به عدم رضايت آنان نداشته باشد.(17)
در اينكه مراد از«ما مَلَكْتُم مَفاتِحَه؛ »خانههايى كه كليدشان را در اختيار داريد» چه كسى است، اقوال مختلف است. برده انسان؛ كسى كه انسان بر او ولايت دارد؛ آنچه انسان در خانه خود مىيابد بدون آنكه از آن آگاهى داشته باشد؛ فرزند؛ وكيل انسان در اموال او، و قيّم انسان از جمله اين اقوال است.(18)
بنابر قول مشهور، خوردن در حدّ متعارف، بدون افساد، از ميوه باغ يا مزرعه ديگرى براى كسى كه از كنار آن مىگذرد با شرايطى جايز است(19)( --> حق مارّه).
خوردن آنچه كه بر سر عروس و داماد نثار مىكنند، جايز است.(20)
بنابر قول برخى، خوردن غذايى كه انسان بدان دعوت نشده و نيز در صورت دعوت انفرادى، بردن همراه از قبيل فرزند خود و خوردن وى از آن غذا حرام است. برخى قائل به كراهت آن شدهاند.(21)
خوردن و اضطرار:آنچه خوردن آن بر انسان حرام است، در حال اضطرار حلال مىباشد(22)( --> اضطرار).