جايز، ولى با كلام صريح، حرام است، مگر براى شوهر در عدّه طلاق باين به شرط عدم وجود مانع، همچون سه طلاقه بودن زن.
مردى كه همسرش را سه بار طلاق داده است نمىتواند در زمان عدّه( --> عدّه)و نيز پس از عدّه ـ جز بعد از ازدواج با مُحَلِّل و طلاق از وى( --> تحليل)ـ تصريح به خواستگارى او كند؛ هرچند براى ديگران پس از سپرى شدن عدّه، تصريح به آن جايز است.(2)
خواستگارى از زنى كه از سوى ديگرى خواستگارى شده و پاسخ مثبت داده است، به قولى حرام و به قولى ديگر مكروه است.(3)
خواستگارى در حال احرام( --> احرام)مكروه است، هرچند براى ديگرى باشد.(4)
آيا اجابت خواستگار واجب است؟ برخى گفتهاند اگر مؤمنِ متمكّن از تأمين نفقه( --> نفقه)از زنى خواستگارى كند، اجابت درخواست او واجب است و اگر ولىّ دختر از آن امتناع ورزد مرتكب گناه شده است.(5)
برخى فقها قبل از خواستگارى، براى خواستگار و نيز پيش از جواب، براى ولىّ زن قائل به استحباب خطبه شدهاند. در خطبه، حمد خداوند متعال و صلوات بر محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم كفايت مىكند.(6)
خواسته-->دعوا
خوانده-->دعوا
خوانندگى--> غناء
خواهان-->دعوا
خواهر
خواهر: دختر همسان با شخص در پدر و مادر يا يكى از آن دو.
به دخترى كه از مادر شخص با شرايطى خاص شير بخورد خواهر رضاعى( --> رضاع)گفته مىشود و در محرميّت
(2)قواعد الاحكام 3/ 7 ؛ جواهر الكلام 30/ 119 ـ 120 ؛ كتاب النكاح (شيخ انصارى)/ 462 ـ 463
(3)المبسوط 4/ 218 ـ 219 ؛ جواهر الكلام 30/ 124 ؛ كتاب النكاح (شيخ انصارى)/ 463