قبل از جحفه «مَهْيَعَه» بوده است.(2)اين عنوان در باب حج به كار رفته است.
از ميقاتهاى پنج گانه عمره تمتّع(--> حج تمتّع)و نيز عمره مفرده(--> عمره مفرده)جحفه است كه ميقات اهل شام، مصر، مغرب و كسانى است كه عبورشان از اين مسير است.(3)ميقات اهل مدينه در حال اختيار، مسجد شجره است؛ ليكن هنگام ضرورت چون بيمارى و ضعف مىتوانند از جحفه محرم شوند.(4)
كسى كه وظيفهاش احرام از مسجد شجره است، چنانچه بدون احرام از آن بگذرد، مىتواند در جحفه محرم شود. بر مسئله ادعاى اجماع شده است؛(5)ليكن برخى معاصران، احتياط واجب را در برگشتن به مسجد شجره و احرام از اين ميقات دانستهاند.(6)
(--> ميقات)
جحود
جُحود: نفى چيزى(--> انكار).
جدّ
جَدّ: پدربزرگ پدرى و مادرى و پدران ايشان.
از آن در بابهاى زكات، حج، تجارت، وكالت، هبه، وصيت، نكاح، طلاق، ارث، حدود و قصاص سخن رفته و احكامى مشترك بين جدّ پدرى و مادرى و خصوص جدّ پدرى بر آن مترتب گشته است كه به آنها اشاره مىشود.
1. احكام مشترك:نفقه جدّ فقير در فرض نداشتن فرزند يا فقر وى، بر نوه، اعم از پسرى و دخترى واجب است(1)(--> نفقه)؛ از اين رو، نوه نمىتواند زكات خود را به جدّ فقيرش بدهد.(2)جدّ هرچه هم بالا رود قابل تملّك نيست(3)و از نظر طبقات ارث در طبقه دوم قرار دارد و تا زمانى كه جدّ پايينتر و نزديكتر زنده باشد نوبت به جدّ بالاتر نمىرسد.(4)
با وجود پدر و مادر، جدّ ارث نمىبرد؛ ليكن مستحب است در فرضى كه سهم والدين افزون بر يك ششم باشد، يك ششم