responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 505

خميازه كشيدن در نماز مكروه است، هرچند به صورت غير ارادى باشد؛ چون مقدمات آن، مانند پرخورى در اختيار انسان است.(1)خميازه در حال طواف نيز كراهت دارد.(2)

خمير

خمير: آميخته‌اى از آرد گندم يا جو و مانند آن با آب يا مايعى ديگر.

از آن به مناسبت در باب طهارت و حدود نام برده‌اند.

بنابر مشهور خمير نجس با پختن و تبديل شدن به نان پاك نمى‌شود؛(1)امّا اگر پس از تبديل به نان در آب كثير قرار داده شود و آب به همه اجزاى آن نفوذ كند، پاك مى‌گردد.(2)برخى در حصول طهارت با آن اشكال كرده‌اند.(3)

اگر با خمير تهيّه شده از آرد و شراب، نان پخته شود، در اينكه خوردن چنين نانى موجب ثبوت حّد (هشتاد تازيانه) خواهد شد يا تعزير، اختلاف است.(4)

خنثى

خنثى: دارنده آلت تناسلى مرد و زن.

از احكام آن در بابهاى طهارت، صلات، حج، جهاد، حجر، نكاح، ارث، حدود، قصاص و ديات سخن گفته‌اند.

جنسيّت:خنثى از نظر جنسيّت يا مرد است و يا زن؛(1)هرچند برخى احتمال وجود جنس سومى را كه نه مرد باشد و نه زن، بلكه مصداق هر دو عنوان باشد، مطرح كرده‌اند.(2)

اقسام:خنثى دو قسم است: مشكل و غير مشكل. خنثايى كه در پرتو علائم تعيين شده در شرع و يا ـ بنابر قول برخى ـ قراين و مرجّحات ديگر، به يكى از دو جنسِ مرد يا زن ملحق مى‌گردد، خنثاى غير مشكل و محكوم به احكام همان جنس است و خنثايى كه داراى علائم و قراين چنينى نيست، خنثاى مشكل خواهد بود.(3)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 505
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست