responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 484

( --> قتل شبه عمد)بايد سى نفر آنها حِقّه( --> حقّه)، سى نفر بنت لبون( --> بنت لبون)و چهل نفر ديگر خلفه با ميانگين سنّى بين پنج تا هشت سال باشد.(2)

خُلق-->اخلاق

خلل در نماز

خَلَل در نماز: اخلال به اجزاء يا شرايط نماز.

خلل در نماز عبارت است از اخلال به چيزى كه وجود يا عدم آن در نماز معتبر است.(1)برخى، آن را اين گونه تعريف كرده‌اند: آنچه كه موجب خروج نماز از هيئت اصلى‌اش مى‌شود؛ خواه منشأ خروج باطل شدن آن باشد يا قرار گرفتن در معرض جريان قواعد ثانوى كه شارع مقدس جهت سهولت و امتنان بر بندگان، آن را وضع كرده است، مانند قاعده تجاوز( --> قاعده تجاوز)، قاعده فراغ( --> قاعده فراغ)و قاعده لاتعاد(2)( --> قاعده لاتعاد). از اين عنوان به تفصيل در باب صلات سخن گفته‌اند.

اقسام:منشأ خلل يا عمدى است يا جهل يا سهو و يا شك. از سوى ديگر، خلل يا به ترك است و يا به اضافه كردن.

خلل عمدى:اخلال به واجبات نماز از روى علم و عمد موجب بطلان نماز مى‌گردد؛ خواه اخلال به شرط باشد، مانند طهارت و پوشاندن عورت و يا به ترك كردن يا اضافه آوردن جزء واجب، از قبيل قرائت، ركوع و سجود، يا به كيفيّت آن، مانند بلند يا آهسته خواندن قرائت و يا به ارتكاب مانع، همچون قهقهه و حرف زدن در حال نماز.(3)

خلل از روى جهل:خلل ناشى از جهل يا به سبب جهل به حكم است يا جهل به موضوع.

الف. جهل به حكم:اخلال ناشى از جهل به حكم در اركان، موجب بطلان نماز است؛ خواه در شرط ركنى، مانند طهارت و وقت و يا جزء ركنى، مانند ركوع و دو سجده. در غير اركان در اينكه مطلقا موجب بطلان مى‌گردد؛ خواه جاهل قاصر باشد يا مقصّر يا اينكه اگر جاهل قاصر باشد نماز صحيح است و


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 484
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست