responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 476

خيار( --> خيار)قرار داد.(1)برخى گفته‌اند: مفاد جمله ياد شده در شرع، شرط خيار به مدت سه روز است.(2)اين عنوان به مناسبت در باب تجارت به كار رفته است.

بنابر قول مشهور، شرط صحّت خيار در معامله، ذكر مدت خيار و تعيين آن است، و چنانچه مدت، ذكر يا تعيين نشود، مانند اينكه فروشنده بگويد: اين خانه را به تو فروختم به شرط آنكه تا مدتى خيار داشته باشم، شرط فاسد است.(3)ليكن برخى قدما گفته‌اند: هر گاه مدت را مطلق ذكر كند، سه روز خيار ثابت مى‌شود.(4)

برخى متأخران گفته‌اند: چنانچه يكى از دو طرف معامله بگويد: «لاخِلابه»، در صورتى كه مغبون واقع شود، سه روز خيار غبن( --> خيار غبن)خواهد داشت،(5)و نيز گفته‌اند: هر گاه اين جمله با علم به مفاد آن به كار رود، براى گوينده‌اش سه روز خيار ثابت مى‌شود، برخلاف صورت جهل به معناى آن.(6)

البته حديث ياد شده به جهت عدم نقل آن از طريق معتبر، پذيرفته نشده است.(7)

خلال

خِلال: باريكه‌اى از چوب براى تميز كردن لاى دندانها.

از آن در بابهاى طهارت، صوم و اطعمه و اشربه سخن گفته‌اند.

خلال كردن دندانها بعد از غذا و نيز آماده كردن آن براى ميهمان مستحب است و از حقوق وى بر ميزبان به شمار مى‌رود.(1)خلال كردن با چوب انار، ريحان، آس، برگ خرما و نى مكروه است.(2)دور انداختن آنچه با خلال از لاى دندانها بيرون مى‌آيد، مستحب و خوردن آن مكروه است.(3)

خونى كه براثر خلال از بن دندانها بيرون مى‌آيد موجب بطلان وضو نيست، ليكن بعضى وضو گرفتن پس از آن را مستحب دانسته‌اند. برخى، استحباب را به صورت ناخوشايندى طبع از آن مقيّد كرده‌اند.(4)

بنابر مشهور، پاك كردن زير ناخن ميّت با خلال مكروه است. برخى آن را حرام دانسته‌اند.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 476
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست