responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 464

خضاب كردن براى جنب و حائض مكروه است.(2)همچنين خضاب كردن با حنا براى محرم( --> احرام)به قصد زينت بنابر قول مشهور. برخى آن را حرام دانسته‌اند.(3)

نماز خواندن با حالت خضاب، قبل از شستن آن،(4)همچنين آميزش در حالت ياد شده مكروه است.(5)

از مصاديق زينت محرّم براى زن در عدّه وفات( --> عدّه)خضاب است(6)( --> حداد).

خضخضه

خَضخَضَه: استمنا با دست( --> استمناء).(1)

خضر

خَضِر: سبزيجات.

خضر به انواع سبزى كه در زمين ريشه ندارند اطلاق مى‌شود، مانند سبزيها، خيار، خربزه و بادمجان. از احكام آن در بابهاى زكات، حج، تجارت، مساقات و لقطه سخن گفته‌اند.

زكات:پرداخت زكات آنچه از زمين مى‌رويد و با كيل يا وزن داد و ستد مى‌گردد در غير گندم، جو، خرما و كشمش، مستحب است. خضر همچون سبزيها، خيار و بادمجان كه زود فاسد مى‌شوند از اين حكم استثنا شده‌اند؛ بدين معنا كه پرداخت زكات آنها استحباب ندارد.(1)

حج:در لزوم اجتناب محرم از سبزيهاى خوش بو، همچون ريحان و نعنا اختلاف است. برخى معاصران، احتياط را در اجتناب از آن، و برخى، خوردن آن بدون بوييدن را بى اشكال دانسته‌اند.(2)

تجارت:اگر كسى كالايى را كه زود فاسد مى‌شود، مانند سبزيها، بفروشد، در صورتى كه خريدار آن را تحويل نگرفته و بهاى آن را نپرداخته است، تا شب صبر مى‌كند و با داخل شدن شب مى‌تواند معامله را فسخ نمايد(3)( --> خيار مايفسد من يومه).

خريد و فروش خضر همچون خيار، خربزه و بادمجان قبل از به ثمر نشستن


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 464
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست