responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 450

گويند.(1)اين عنوان در باب حج به كار رفته است.

بنابر قول برخى، حيوانى كه بينى‌اش سوراخ يا پاره شده از قربانى واجب (هدى) و مستحب (اضحيه) كفايت نمى‌كند.(2)برخى، آن را تنها در قربانى واجب كافى ندانسته‌اند.(3)حيوانى كه گوشش سوراخ شده، بدون آنكه چيزى از آن قطع شده باشد؛ كفايت مى‌كند.(4)

( --> قربانى)

خرمن

خرمن: توده غلّه درو شده.

از آن در باب تجارت سخن گفته‌اند.

فروختن كالاى پيمانه‌اى، وزنى يا شمارشى در صورت جهل به مقدار آن صحيح نيست، حتى اگر پيش از معامله ديده شود. از اين رو، فروختن خرمن گندم يا جو و مانند آن جز در صورت معلوم بودن مقدار آن صحيح نيست و در صورت معلوم بودن، فروختن بخشى مشاع از آن، مانند يك سوم يا فروختن همه آن به صورت هر پيمانه به مبلغى معيّن و نيز فروختن پيمانه‌اى از آن به مبلغى معيّن صحيح است؛ ليكن در صورت مجهول بودن، فروختن بخشى مشاع از آن يا فروختن هر پيمانه از آن به مبلغى معيّن، صحيح نيست. از برخى قدما صحّت آن نقل شده است.(1)

فروختن خرمنى از گندم در برابر خرمنى از همان جنس يا از غير آن جنس به صورت مساوى صحيح نيست؛ هر چند در واقع، مقدار آن، دو برابر باشد، مگر آنكه هنگام معامله به مقدار آن دو عالم باشند.(2)برخى قدما گفته‌اند: معامله مطلقا صحيح است؛ خواه در برابر همجنس فروخته شود يا غير همجنس؛ ليكن در صورت اوّل، اگر پس از وزن كردن، افزون بودن يكى بر ديگرى معلوم شود، معامله به جهت ربايى بودن باطل است و در صورت دوم، اگر شرط تساوى نشده باشد، معامله مطلقا صحيح است و در صورت شرط تساوى، اگر پس از وزن كردن معلوم شود كه هر دو برابرند؛ معامله صحيح است


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست