responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 429

ديگرى مستند به اصل عدم باشد ـ مانند اينكه يكى از روى علم خبر از تطهير متنجس بدهد و ديگرى با استناد به استصحاب بقاى نجاست خبر از عدم تطهير بدهد ـ خبرى كه از روى علم داده شده مقدم بر خبر ديگر است.(7)

حكم تعارض خبر دو صاحب يد ـ مانند لباس مشترك ميان دو نفر ـ حكم صورت پيشين است.(8)

در صورت تعارض بيّنه با خبرِ صاحب يد، بيّنه مقدم است. برخى، تقديم بينه بر خبر صاحب يد را به موردى اختصاص داده‌اند كه بيّنه مستند به علم باشد نه اصل.(9)

خبر ثِقه--> خبر واحد

خبر چينى--> سخن چينى

خبر واحد

خبر واحد: مقابل خبر متواتر.

خبر واحد خبرى را گويند كه از معصوم عليه السّلام نقل شده، ليكن به حدّ تواتر( --> تواتر)نرسيده و در ذاتش ـ قطع نظر از قراين علمى ـ مفيد ظن به واقع است نه علم؛ خواه راوى آن يك نفر باشد يا بيشتر. از آن در اصول فقه و نيز علم درايه بحث كرده‌اند.

اقسام:خبر واحد نزد قدما تا عصر رجال شناس معروف؛ سيد احمد بن طاووس، استاد علامه حلّى و ابن داوود حلّى به دو قسم معتبر و غير معتبر( --> حديث معتبر)تقسيم مى‌شد. سيد بن طاووس نخستين كسى است كه احاديث نقل شده از معصوم عليه السّلام را به چهار قسم صحيح( --> حديث صحيح)،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 429
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست