responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 426

آنان با شهادت دو عادل ديگر بر خلاف آن، شهادت ايشان پذيرفته و حكم ماهىِ حلال گوشت بر آن جارى مى‌شود.(3)

خباثت --> خبيث

خبب

خَبَب: نوعى دويدن.

خبب عبارت است از سريع و تيز راه رفتن و از آن در باب طهارت نام برده‌اند.

سريع بردن جنازه به محلّ دفن مكروه است.(1)از برخى قدما استحباب خبب در حمل جنازه نقل شده است.(2)

خبث

خَبَث: چيز نجس.

خبث بر چيز نجس، همچون بول، خون و منىّ اطلاق مى‌شود، مقابل حدث( --> حدث)كه قذارتى معنوى و باطنى است. فرق ديگر آن دو از نظر حكم است كه در رفع حدث، نيّت (قصد قربت) شرط است و بدون آن، حدث رفع نمى‌گردد؛ ليكن در رفع خبث، نيّت لازم نيست( --> نجاست).

خَبَثَين--> اَخبَثَين

خبر

خبر: مقابل انشاء/ حديث(--> حديث).

خبر به معناى نخست در برابر انشاء( --> انشاء)به كار مى‌رود و عبارت است از كلامى كه بيانگر ثبوت چيزى براى چيزى يا سلب چيزى از چيزى ديگر باشد. از اين رو، در خبر ـ برخلاف انشاء ـ احتمال صدق و كذب مى‌رود؛ بدين معنا كه در صورت مطابق بودن خبر با واقع، متصف به صدق و در صورت عدم مطابقت، متصف به كذب مى‌شود.(1)

برخى، بين خبر و انشاء چهار تفاوت ذكر كرده‌اند:

1. انشاء نسبت به مدلول (معنا) خود سببيت دارد؛ اما خبر سبب مدلول خود نيست؛ بلكه حكايت كننده آن است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 426
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست