responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 419

خال كوبى زن براى شوهرش جايز،(4)بلكه بنابر تصريح برخى، مستحب است.(5)برخى، خال كوبى زن را براى زيبا جلوه دادن خود دربرابر خواستگاران يا خريداران در كنيز، از مصاديق تدليس( --> تدليس)برشمرده و آن را حرام دانسته‌اند.(6)در مقابل، برخى، صرف زينت كردن جهت ترغيب را مصداق تدليس ندانسته‌اند.(7)

خال كوبى كودك با داشتن مصلحت براى او جايز است.(8)

خال كوبى اى كه اثر آن از زير پوست نمايان است، مانع رسيدن آب به پوست نمى‌گردد. از اين رو، وضو و غسل كسى كه خال كوبى كرده، صحيح است. همچنين است اگر جرم نداشته باشد و تنها به صورت رنگ روى پوست باشد.(9)

خاله

خاله: خواهر مادر.

از احكام آن در بابهاى تجارت، نكاح، عتق، اطعمه و اشربه و ارث سخن رفته است.

مرد نمى‌تواند مالك خاله خود كه برده است گردد و در صورت تملّك وى از طريق خريدن و مانند آن، وى به طور قهرى آزاد مى‌شود. در تسرّى حكم ياد شده به خاله رضاعى( --> رضاع)اختلاف است.(1)

خاله، هر چند با واسطه، مانند خاله پدر يا مادر، جزء محارم است و ازدواج با او باطل و حرام مى‌باشد. در اين حكم فرقى بين خاله نسبى و رضاعى نيست.(2)

بنابر مشهور، ازدواج با خواهرزاده همسر جايز نيست، مگر با اجازه خاله او ـ يعنى همسر زوج ـ اما ازدواج با خاله همسر بدون اجازه خواهرزاده وى جايز است.(3)در صورت اوّل آيا عقد خواهرزاده باطل است يا آنكه عقد صحيح است، ليكن خاله بين تنفيذ (اجازه عقد) و بر هم زدن آن مخيّر است؟ مسئله اختلافى است.(4)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست