responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 418

خالص

خالص: ناب و غير آميخته با چيزى ديگر.

عنوان ياد شده در بابهايى نظير طهارت، صلات، زكات، كفّارات و ديات به كار رفته است.

پوشيدن لباس ابريشم خالص براى مرد حرام است و پوشيدن آن در نماز موجب بطلان آن مى‌شود.(1)در اينكه پوشيدن مثل عرقچين، كمربند و جوراب ابريشمى خالص ـ كه به تنهايى ساتر عورت نيست ـ موجب بطلان نماز مى‌گردد يا نه، اختلاف است.(2)

به طلا و نقره‌اى كه آميخته با فلزى ديگر است زكات تعلّق نمى‌گيرد، مگر آنكه خالص آن به حدّ نصاب برسد.(3)بنابر تصريح برخى، مراد از هر دينار( --> دينار)در كفّاره و ديه يك مثقال طلاى خالص مسكوك است.(4)

( --> آب خالص)

خالع --> خلع

خال كوبى

خال كوبى: ايجاد نقش بر روى پوست با مادّه رنگى به وسيله سوزن.

از آن در باب تجارت و مسائل مستحدثه سخن گفته‌اند.

بنابر قول برخى، خال كوبى فى نفسه زينت محسوب مى‌شود و جايز است.(1)ليكن برخى قدما گفته‌اند: خال كوبى صورت براى مرد و زن ـ جز زن براى شوهر ـ جايز نيست.(2)به تصريح برخى احتياط در ترك خال كوبى بدن با اسمهاى متبرك( --> اسماء متبرك)و كلمات قرآن ـ به جهت اجتناب از بودن آن بر بدن در حال جنابت و ديگر حدثها ـ است و در صورت امكان بايد محو گردد. لمس آن نيز هنگام نداشتن طهارت (وضو، غسل يا تيمم) در صورتى كه روى پوست باشد، حرام است.(3)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 418
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست