responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 37

موجب بطلان عقد دانسته‌اند؛ هرچند ترك آن در عقد شرط نشده باشد.(6)

جاعِل --> جُعاله

جامد

جامد: مقابل مايع.

در بابهاى طهارت، صوم و اطعمه و اشربه از احكام آن سخن رفته است.

هر مست كننده‌اى حرام است؛ خواه جامد باشد يا مايع(--> مايع)؛ ليكن نجاست آن مشروط به اين است كه در اصل مايع باشد. بنابر اين حشيشِ مست كننده نجس نيست(1)(--> مسكر).

اگر جسم جامد با نجسِ مرطوب ملاقات كند، تنها موضع ملاقات نجس مى‌شود.(2)

اگر چيزى نجس، همچون خون در مثل آبگوشت بريزد و بجوشد، مصرف موادّ جامد آن، مانند گوشت و حبوبات، پس از تطهير، جايز است.(3)

آيا اِماله(--> اماله)با اشياى جامد، مانند شياف در حال روزه جايز است؟ و در صورت جواز آيا موجب بطلان روزه مى‌شود؟ و در فرض بطلان آيا موجب كفّاره خواهد شد؟ مسئله محلّ اختلاف است.(4)بسيارى آن را مكروه دانسته‌اند.(5)

جامع

جامع: كتاب روايى، مشتمل بر ابواب يا موضوعات مختلف.

جامع ـ كه «جمع» و «جوامع» نيز گفته مى‌شود ـ بر كتاب حديثى‌اى اطلاق مى‌گردد كه در آن، رواياتى در موضوعات گوناگون فقهى و غير فقهى به ترتيبى خاص گردآورى شده باشد.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست